0
brak produktów

Teologia

Renesans apologiiAutor: ks. Przemysław Artemiuk

Rok wydania: 2016
Oprawa: miękka
Format: B5
Liczba stron: 582
ISBN: 978-83-65397-42-3
Zajrzyj do środka: pobierz
Dostępność: pozycja niedostępna
+
-
Ilość:
Cena: 0,00 zł

PRODUKT NIEDOSTĘPNY

 

 

Po latach nieobecności powróciła apologia. I chociaż w latach posoborowych wrażliwość apologetyczna została wzięta w nawias i wydawało się, że dialog wypełnił całkowicie przestrzeń eklezjalną, to od końca XX wieku, wraz z ekspansją nowolewicowej ideologii (momentem jej narodzin był rok 1968), uderzającej w podstawowe wartości (prawdę, dobro, piękno, moralność) i redefiniującej antropologię (płeć, małżeństwo, rodzinę), jesteśmy świadkami powracania apologii. Nie jest ona kopią dawnej apologetyki, przyjmuje bowiem postać odmienną, którą możemy określić jako „nową apologię”. 

Przedkładana praca, nosząca tytuł Renesans apologii, chce uchwycić ten aktualny i niezwykle dynamiczny fenomen, a także poddać go analizie w perspektywie fundamentalnoteologicznej.

Spis treści

Wstęp        

Część pierwsza 

HISTORIA APOLOGII, PREKURSORZY NOWEJ APOLOGII, 

JEJ DEFINICJA I OBSZARY

Rozdział I – Dzieje apologii     

1. Narodziny w świecie greckim

2. Starożytne apologie chrześcijańskie   

2.1. Wobec judaizmu   

2.2. Wobec pogaństwa    

3. Apologia w średniowieczu i czasach nowożytnych    

Rozdział II – Prekursorzy nowej apologii    

1. Blaise Pascal    

2. John Henry Newman    

3. Gilbert Keith Chesterton 

Rozdział III – Kontekst nowej apologii  

1. Porzucenie apologetycznej wrażliwości na rzecz dialogu  

2. Dekonstrukcja, płynność, polityczna poprawność 

3. Utrata religijności, rezygnacja z metafizyki 

    i tryumf nieokreśloności  

4. Bezideowe zmęczenie Europy i przegrana Boga 

5. Noc ciemna wiary i niewiary  

6. Prześladowania  

7. Powrót do chrześcijańskich korzeni czy zmierzch christianitas 

Rozdział IV – Geneza nowej apologii, jej definicja i obszary 

1. Proapologijne impulsy Magisterium Kościoła  

2. Próby określenia   

3. Formy, język i styl   

4. Początki nowej apologii, nazwiska i kręgi zainteresowań  

5. Relacja do apologetyki i teologii fundamentalnej  

6. Niebezpieczeństwa  

7. Perspektywy  

Część druga

OBSZARY ZAINTERESOWAŃ

NOWEJ APOLOGII

Rozdział I – Apologia tożsamości człowieka  

1. Apologia historycznej pamięci  

1.1. Intuicja Sokratesa  

1.2. Modernizacja jako niepamięć  

1.3. Ku podmiotowości dojrzałej  

2. Apologia odpowiedzialności w świecie pełnym dwuznaczności  

2.1. Cień nierozliczonej przeszłości 

2.2. Przeciw pozorom demokracji 

2.3. Bezdroża ponowoczesnej Europy 

2.4. Idee w działaniu  

3. Apologia życia wobec cywilizacji śmierci   

3.1. Filozoficzno-teologiczne podstawy życia ludzkiego  

3.2. Przeciwko przemysłowi śmierci  

3.3. Wobec spisku mediów  

4. Apologia kultury jako ukazywanie drugiej przestrzeni  

4.1. Dziedzictwo wyrazistych autorytetów 

4.2. Przeciw salonowym modernizatorom 

4.3. Droga do wnętrza  

Rozdział II – Apologia obecności chrześcijaństwa w świecie  

1. Apologia chrześcijańskiej duszy  

1.1. Zredukowana antropologia  

1.2. Znaki wiarygodności chrześcijaństwa  

2. Apologia katolicyzmu ewangelicznego 

2.1. W poszukiwaniu głębi chrześcijaństwa  

2.2. Ewangeliczna odnowa Kościoła   

2.3. Wobec chrystofobii i dżihadyzmu  

3. Apologia wiary w przestrzeni publicznej  

3.1. Europa – od średniowiecznej christianitas 

      do społeczeństwa otwartego   

3.2. Chrześcijaństwo w optyce ponowoczesności  

Rozdział III – Apologia Jezusa Chrystusa  

1. Argumentacja archeologiczna 

2. Argumentacja duchowa  

3. Argumentacja antyideologiczna  

4. Argumentacja historyczno-teologiczna   

Zakończenie – wnioski  

Bibliografia 

 

Polecamy również

Islam. Apologia i dialog
ks. Przemysław Artemiuk (red.) ...
0,00 zł
Historia – Wiara – Nauka. Źródła ...
ks. Przemysław Artemiuk (red.) ...
0,00 zł
Skąd Kościół? Wokół współczesnych ...
ks. Henryk Seweryniak
30,00 zł
Teologia fundamentalna na straży ...
ks. Przemysław Artemiuk (red.) ...
0,00 zł